Universitat Rovira i Virgili

Pacient simulat

Què són els pacients simulats?



El Pacient Simulat és una eina docent utilitzada des de finals dels anys seixanta en la cultura anglosaxona. Consisteix en què una persona interpreta un rol prèviament establert de pacient (pacient simulat) sempre de la mateixa manera (pacient estandarditzat). El fet que aquesta persona sempre actuï exactament de la mateixa manera permet considerar-la una eina objectiva i fiable amb molts avantatges sobre els pacients reals en la docència i l'avaluació.

Els pacients simulats ajuden els alumnes a tenir una transició més plàcida cap a la cura dels pacients reals. I, per altra banda, l'ús de pacients simulats permet als estudiants la interacció amb pacients en entorns en els quals normalment tan sols són observadors de la realitat, com: urgències, comunicació de males notícies, etc.


Com és una sessió amb un pacient simulat?



Context i objectiu

  • El pacient simulat és una eina docent amb més de cinquanta anys d'ús en l'àmbit anglosaxó: una persona que interpreta un rol clínic de forma estandarditzada i repetitiva, cosa que la fa una eina objectiva, fiable i avantatjosa respecte als pacients reals per a docència i avaluació.

  • Aquesta tècnica facilita la transició dels estudiants cap a l'atenció de pacients reals i els permet practicar en contextos on normalment serien només observadors, com urgències o la comunicació de males notícies.

Elements clau de la sessió

  1. Rol simulat consistent
    El pacient simulat rep formació per simular símptomes i comportaments de forma realista i consistent en sessions successives. Això garanteix una experiència objectiva i comparable entre estudiants.

  2. Entorn segur i estructurat
    La sessió té lloc en un escenari controlat, sovint equipat amb tecnologia per a videogravació, permetent registrar i analitzar la interacció. Aquest entorn segur reforça l'aprenentatge a través de la pràctica sense riscos per a pacients reals.

  3. Dinàmica de la sessió

    • Un estudiant atén el "pacient" interpretat, recollint anamnesi, explorant o comunicant informació.

    • Després de la interacció, el pacient simulat trenca el rol i proporciona feedback directe sobre l'actuació de l'estudiant, destacant aspectes positius i millors aprenentatges.

Beneficis pedagògics

  • Soluciona la manca de pràctica assistencial real efectiva en etapes inicials de la formació.

  • Permet avaluar competències clíniques (comunicació, anamnesi, habilitats d'exploració) amb un mínim comú denominador entre tots els estudiants, reduint la variabilitat que introdueixen els pacients reals.

  • Els pacients simulats contribueixen a la realització de proves ACOE ("Avaluació Clínica Objectiva i Estructurada"), útils per avaluar competències en format multiestació amb escenaris clínics similars a la realitat.

Exemple concret:

Una sessió literal a la URV:

  • El "Juan" actua com a pacient amb hipertensió.

  • L'estudiant, com ara l'Annabel (6è de Medicina), analitza símptomes i proposa tractament.

  • Finalment, el "Juan" trenca el rol i ofereix una retroacció directa a l'estudiant.


Cloenda de final de curs dels pacients simulats


Es va celebrar la reunió de cloenda amb tot l'equip del CFIS i el personal de pacients simulats instructors (PSI). Va ser una trobada molt enriquidora i plena de reflexió i reconeixement.

La sessió va ser introduïda pel director del centre, el Dr. Antoni Castro, i conduïda per la pedagoga i tècnica en simulació de la URV Cristina Pérez i la metgessa de Medicina Familiar i Comunitària al CAP de la Selva del Camp i professora associada de la URV Annabel Pellicer, a qui agraïm molt la seva implicació i dedicació.

Durant la sessió, vam analitzar els resultats de les enquestes de satisfacció de l'alumnat, els comentaris qualitatius sobre els casos i escenaris de simulació i la evolució de la roda de simulació (ACOE) de 6è de Medicina. També vam posar la mirada en el futur, parlant de la organització del curs vinent.

Per acabar, vam utilitzar l'eina Mentimeter per recollir les veus dels nostres PSI: vam parlar sobre aprenentatges, sensacions, propostes de millora i també sobre com viuen la seva tasca dins l'experiència formativa dels alumnes.

La seva visió és clau per continuar millorant i innovant en la simulació clínica! Gràcies per la vostra passió, temps i compromís.

Ens preparem ja pel curs vinent amb moltes ganes i noves idees!